Philip Glass 75. En nu?

Minimal music van Philip Glass, Steve Reich en de invloed van minimal music in nieuwe werken van hedendaagse componisten.

Programma
Philip Glass – Head On (1967) viool, cello, piano
Philip Glass – Arabesque in memoriam  (1988) fluitsolo
Philip Glass – Hebeve (1982) voice, klarinet en cello
Bart Spaan – 3 Schetsen (2002) Trombone en electronica  
Steve Reich – Music for pieces of wood (1980) 5 players on claves
Paul Pankert – Manual voor sopraan, fluit, cello en piano (2011)
Philip Glass – 1+1 (1969) percussion on the table                                                                       
Bart Spaan – Solo in a Landscape (2012) basklarinet, fluit, viool, cello, piano en slagwerk

Musici
Bauwien van der Meer, sopraan; Jim Fulkerson, trombone; Leo van Tol, (bas)klarinet; Jan van den Boomen, slagwerk; Anne Davids, fluit; Paul Pankert, viool; Eva van Ooij & Jos Kamp, cello; Chantal Bohets, piano

Uit een brief van Bart  Spaan aan Jos Kamp:
Mijn klankverkenningen kunnen niet los gezien worden van John Cage’s aandacht voor geluid pur sang, het minimalisme en ambient music . Dit is vaak muziek waarin een narratief verloop geen enkele rol speelt: vaak wordt een volledige stilstand gesuggereerd. Deze stilstand fascineert mij bijzonder, maar tegelijkertijd is er in mijn muziek – en dit is wellicht paradoxaal te noemen vaak sprake  van een ‘klassieke’ uiteenzetting, een weg die afgelegd wordt. Ikzelf zou het fantastisch vinden: de première van mijn nieuwe stuk voor jullie, voorafgegaan door ‘Drie Schetsen’! Dit stuk van ca. 9 minuten – een soort minimal music/ soundscape (voor trombone solo en effectapparatuur) – staat namelijk aan de basis van latere stukken als ‘Trees’ (voor E88 geschreven, J.K.), ‘Zone’ en ‘Onyx’. Mijn nieuwe stuk voor jullie met Leo van Tol als ‘solist’ vormt de volgende etappe in deze reeks. De klankwereld die ik daarvoor in gedachte heb, sluit – denk ik – naadloos aan bij ‘Drie Schetsen’. Mij lijkt het fantastisch als Jim Fulkerson met een gastoptreden zijn bijdrage levert aan het ‘minimal’-concert, temeer omdat hij (...) sterke roots heeft in de vroege Amerikaanse minimal music, daterend uit de tijd dat hij eind jaren zestig in New York verbleef. Hij was erbij toen het allemaal begon!

Heerlen / zondag 18 november 2012, 11.00 uur  / Schunck*, Bongerd 18